Menu

עורך דין פלילי

עו"ד פלילי – על עוון, חטא ופשע

כידוע לכולנו, עולם המשפט הוא עולם מסועף, אשר יש בו דינים וחוקים רבים. מכיוון שכל מי שלומד את המקצוע אינו יכול להתמחות בכל הדינים והחוקים הללו, הרי שכבר במהלך הלימודים כל אחד ואחד בוחר את התחום בו ירצה לעסוק עם סיום לימודיו. אחד מהתחומים הללו הוא התחום הפלילי שעוסק בעבירות על החוק, תחום אשר בו עוסק כל מי שבוחר להיות עו"ד פלילי ועומד בכל הדרישות הלימודיות הכרוכות בכך (והן לא מעטות בכלל).

על תחום עורכי דין פלילי בהרחבה

עורך דין פלילי הוא איש המקצוע שצריך לייצג ולזכות אנשים שהואשמו בביצוע עבירה חמורה על החוק, כגון אונס והטרדה מינית, רצח, גניבה, עבירות סמים, עבירות אלימות ועוד. עבירות אלה מחולקות על פי החוק לשלוש קטגוריות, על פי חומרתן: עוון, חטא ופשע, כאשר עוון היא העבירה הפחות חמורה ופשע הוא העבירה החמורה ביותר. כאמור, עו"ד פלילי, בין אם שירותיו ניתנים לחשוד בביצוע העבירה מטעם המדינה ובין אם אותו אדם שוכר את שירותיו באופן פרטי, צריך להגן על החשוד בביצוע המעשה במהלך הדיונים המשפטיים ולנסות לזכותו מעונש או לפחות להקל בחומרת העונש שייגזר עליו במידה שיימצא שהוא אכן אשם. זאת משום שהעונש על ביצוע עבירה פלילית הוא בדרך כלל מאסר למשך שנים ארוכות ו/או קנס כספי כבד מאוד. חשוב לציין, כי ברגע שישנה הרשעה של אדם במשפט מסוג זה, נפתח לו רישום פלילי במשטרה. רישום זה, המציין כי אותו אדם עבר על החוק בעת שביצע את העבירה המסוימת שעליה נשפט, יכול להקשות מאוד על אותו אדם להמשיך בחיי שגרה נורמטיביים גם לאחר שישתחרר מהמאסר.

עורך דין פלילי

הדילמה המוסרית של עורך דין פלילי

סביר להניח, שאם תתפסו כל עו"ד פלילי לשיחה בחדרי חדרים, מבלי שדבריו יגיעו אל אף אחד מלבדכם, הרי שאם הוא יסכים להשיב לכם על השאלה המתבקשת כל כך לגבי איכות שנתו בלילות, סביר להניח שהוא יגיד לכם שיש לילות שבהם הוא בהחלט מתהפך על משכבו מכיוון שהוא בטוח שאותו צריך הרבה פעמים לאדם שהוא מגן עליו אכן ביצע את המעשה. אחרי הכול, עורך דין פלילי צריך הרבה פעמים לייצג אנשים שברור לכולם שעשו מעשים שלא ייעשו, ובכל זאת – זאת העבודה שלו ומצופה ממנו לבצע אותה על הצד הטוב ביותר.

אין ספק, שאותו עו"ד פלילי שייצג אנשים שרצחו את ילדיהם צריכים להתמודד עם דילמות מוסריות לא פשוטות, ולכן חשוב לדעת, שכל מי שמעוניים להיות עו"ד פלילי צריך להיות אדם חזק שיודע שהוא מבצע את העבודה שלו ותו לא, ואין הדבר מעיד ולו במשהו על עמדותיו בנושא. זוהי נקודה מאוד חשובה שיש לשקול בכובד ראש לפני שבוחרים תחום התמחות משפטי, ולמרות זאת, אין ספק כי מדובר בתחום מרתק וחשוב, שצריך להיות מאויש על ידי הטובים שבאנשים. אחרי הכול, כבר קרו מקרים בהם עו"ד פלילי הצליח להוכיח את חפותו של מרשו, ולכן כל חשוד, כולל מי שחשוד בביצוע מעשים נוראיים, זכאי שתהיה לו הזכות לייצוג מקצועי מלא.

נגישות