Menu

עורך דין צבאי

עורכי דין צבאיים

אם אתם עומדים בפני גיוס לצבא ההגנה לישראל, או אם אתם כבר משרתים בצה"ל, חשוב שתדעו שאם אתם זקוקים לשירותים משפטיים ותרצו עורך דין פרטי, תצטרכו להיעזר אך ורק בשירותיו של עורך דין צבאי.

המערכת הצה"לית – הסבר

ישנן מספר מערכות אזרחיות שאינן משרתות חיילים ואנשי קבע. מדובר במערכת הבריאות, במשטרה ובמערכת המשפט. לכל אחת ממערכות אלה יש מקבילה צבאית, אשר היא, ורק היא, מוסמכת לטפל במקרים ובמצבים בהם מעורבים חיילים. כך למשל, חייל חולה יטופל קודם כל במרפאה הצבאית שבבסיסו, ורק אם הרופא הצבאי יקבע – יועבר לטיפול במרפאה או בבית חולים אזרחיים. מקרים כגון בעיות משמעת והופעה צבאית לא תקנית ייחקרו על ידי המשטרה הצבאית  וחשדות לביצוע עבירות פליליות על ידי חיילים ייחקרו על ידי מצ"ח – משטרה צבאית חוקרת.

באופן דומה, במקרים בהם חיילים נזקקים לשירותים משפטיים כגון ייעוץ משפטי או ייצוג במשפט ומעוניינים לשכור את שירותיו של עורך דין אחר ולא להיעזר בשירותי הסנגור שמעמיד לשירותכם הצבא, תוכלו לפנות, כאמור לעיל, אך ורק לקבלת שירות של עורך דין צבאי.

עורך דין צבאי

עורך דין צבאי – סוגי עבירות צבאיות

פרט לשימוש או לסחר בסמים, עבירות צבאיות כוללות את המעשים הבאים: עריקות, נפקדות, אלימות כלפי מפקד, מילוי תפקיד שלא על פי הנהלים, גניבת רכוש צבאי, שימוש לא חוקי בנשק, איבוד נשק, ריגול ועוד. כל העבירות הללו המתרחשות במסגרת הצבאית מצריכות את טיפולו של עורך דין צבאי מוסמך, שיודע את העבודה.

עורך דין צבאי – קווים לדמותו

עורך דין צבאי הוא עורך דין הפועל במערכת המשפט האזרחית, ואשר הוסמך להיות עורך דין צבאי על ידי ועדה מיוחדת לעניין. בכובעם זה מוסמכים אותם עורכי דין לספק ייעוץ משפטי לחיילים, לייצג אותם ולהופיע בבתי המשפט הצבאיים, כשההגדרה "חיילים" מתייחסת לחיילים בסדיר, לחיילים בקבע, לחיילים במילואים ובחלק מהמקרים גם לאזרחים עובדי צה"ל.

מכיוון שבמקרים בהם מדובר בחיילים שביצעו עבירה פלילית (כגון סחר בסמים – עבירה מאוד פופולארית בצבא) גזר הדין יכול להיות מאסר בפועל ורישום פלילי גם במרשם האזרחי ולא רק במרשם הצבאי, ישנה חשיבות יתרה לשכירת שירותיו של עורך דין צבאי הבקיא בחוקים ובדינים ויכול, בחלק מהמקרים, להביא למחיקת הרישום הפלילי מהמרשם האזרחי. כמו כן חשוב לדעת, שפעמים רבות העונש שנפסק בבית דין צבאי הינו חמור יותר מזה שייגזר על ביצוע אותה עבירה במסגרת המשפט האזרחי. זאת משום שהמערכת הצבאית מעוניינת למנוע הישנות של עבירות, ובדרך של ענישה חמורה היא מקווה לגרום להרתעה מפני הישנותן. מסיבה זאת חשוב מאוד שאותו עורך דין צבאי שנשכר לטיפול בעבירות צבאיות יהיה בקיא גם במשפט האזרחי ויוכל לפעול למען מרשו על מנת להקל בעונש ולפעול ככל שיוכל למענו.

נגישות